torsdag 31 mars 2011

Mörk Chokladcheesecake på browniebotten






Nu var det verkligen ett tag sedan som jag presenterade en ny cheesecake för Er läsare. Men här kommer det äntligen en ny skapelse. Och den här cheesecaken går verkligen inte av för hackor!

Alla kakor bör finnas i en chokladvariant och eftersom jag ännu inte gjort en chokladcheesecake att fresta Er med så tyckte jag att det var dags nu. Efter några förfrågningar kände jag även att jag ville göra ett bra recept på en cake utan maizena. Och efter lite mixtrande i köket och en ny bakmetod så känner jag att det här blev riktigt bra.

Slutresultatet blev en riktigt krämig och chokladfyllig cheesecake, som nästan är lite mousselik i konsistensen. Inte en tillstymmelse till spricka på ytan. En digestivebotten kunde inte riktigt matcha upp kakan så browniebottnen blev verkligen pricken över i:t.

Det här är ett recept som jag jobbat på ett tag och som jag är riktigt nöjd med. Det kommer även att få äran att vara med i Ögons jakt på årets bak och dessertmästare 2011. Om ni är sugna på att ställa upp med några av era bakverk så tycker jag att ni ska titta in där.

Receptet har kanske några fler moment än vad jag brukar ha med i mina recept. Men när slutesultatet blir gott så är det värt att gå de där små omvägarna. Och både moussen och såsen som jag här valt att servera till är värda att lägga ner lite tid på. Givetvis kan man skippa dem helt eller bara göra ett av dem. Eller varför inte servera moussen och såsen som en separat dessert? För att det inte skall bli för rörigt så kommer jag att lägga in receptet på chokladcheesecaken här idag medans ni får vänta på receptet på den härliga moussen, (som har en liten twist) och såsen tills imorgon.

Förbered Er på en riktig triss i choklad!


Chokladcheesecake på browniebotten

med chokladspegel


Browniebotten

150 g mörk choklad

100 g smör

2 ägg

100 g strösocker

100 g vetemjöl

1 krm salt


Cheesecakesmet

900 g philadelphiaost

200 g strösocker

1 msk vaniljsocker

½ dl vispgrädde

4 stora ägg

200 g mörk choklad, 70%


Chokladspegel

100 g mörk choklad, 70%

2 dl vispgrädde

2 msk sirap

1 msk smör

½ tsk vaniljsocker

En knivsudd salt


Bottnen

Sätt ugnen på 150 grader. Klä en springform, ca 24 cm i diameter, invändigt med bakplåtspapper och utvändigt med aluminiumfolie.

Smält smör och choklad i en liten kastrull på låg värme. När blandningen är helt slät, låt den svalna lite och tillsätt sedan resterande ingredienser till bottnen.

Rör snabbt samman till en slät smet och häll i den klädda formen. Grädda ca 15 minuter. Ta ut och låt bottnen svalna helt.

Cheesecaken

Lägg färskost, socker, vaniljsocker och grädde i en bunke. Vispa samman ingredienserna till en tjock smet på låg hastighet med en elvisp. Tillsätt äggen ett i taget och vispa mellan varje. Skrapa även ner smet som fastnar på bunkens kanter emellanåt. Vispa med lite högre hastighet på slutet, men överarbeta inte för då kan smeten skära sig.

Smält chokladen över ett vattenbad till en slät smet. Låt svalna lite och vispa sedan ner lite av ostmassan för att jämna ut temperaturen. Tillsätt sedan chokladsmeten i den stora ostsmeten och rör ordentligt så att allt blandas jämnt till en slät smet.

Bred ut smeten över browniebotten och släpp formen lätt i bordet några gånger så att smeten fördelas jämnt.

Ställ cheesecakeformen i en lite större form och slå på vatten i den yttre formen så att det står upp några centimeter på den inre.

Grädda ett snäpp under mitten ca 40-50 minuter. Kolla kakan mot slutet så att ovansidan inte blir för brun, om det ser ut att ta färg kan man lägga på ett bakplåtspapper.

Låt inte kakan stå inne för länge, den ska kännas lite lös i mitten.

Ta ut kakan, ta ur den från vattenbadet och låt den svalna. Täck över cheesecaken med folie och låt den stå i kylen minst 12 timmar innan servering.

Inför servering

Gör chokladspegeln genom att smälta samman choklad, grädde och sirap till en slät massa. Tillsätt eventuellt lite extra grädde om såsen känns för tjock. Rör sist ner vaniljsocker och salt. Låt svalna en kort stund och bred sedan såsen över cheesecaken.

Servera som den är eller med en kula fin vaniljglass, vispad grädde eller föreslagna tillbehör.

17 kommentarer:

  1. Jisses vilken frestelse! Så duktigt du är som fixar till ett recept på egen hand såhär!

    SvaraRadera
  2. Ja verkligen avancerat och ser jättegod ut!

    SvaraRadera
  3. Oj, vad gott det låter! :)

    Den har du nog chans att gå till final med i Hemmakonditorn.

    SvaraRadera
  4. Dax att ta ett steg till - behöver inte ngt konditori dig snart? Eller starta ngt eget vettja.

    SvaraRadera
  5. Det där ser verkligen FARLIGT ut! Såååå gott, och vilka fina bilder! Mums =D

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag måste erkänna att denna blogg växer på mig för varje dag som går. Från början var jag mer tveksam inställd men nu tillhör den bland de skara matbloggar som jag kollar dagligen. Detta är ett stort kliv uppåt. Fortsätt blogga! :)
    PS Chokladcheesecaken går inte av för hackor

    SvaraRadera
  7. Herre vilken skapelse! Ljuvlig minst sagt! Och härliga foton.

    SvaraRadera
  8. Hej Igen

    För står inte riktigt hur det här fungerar,
    Ang temp vid gräddning av Cheesecaken?
    om du vill sända ett svar till min mail.

    ne.cederstrom@gmail.com

    Jag håller på för fullt och doften från köket är bara så bra.......

    Tack
    Nils C

    SvaraRadera
  9. Wow, gudars så god den ser ut! Ska absolut provbakas, vi drömde om just en sån här kaka för ett tag sedan... o nu finns den :)TACK!
    Fråga. Varför behöver denna gräddas i vattenbad? Och vilken temp på ugnen när den gräddas?

    SvaraRadera
  10. Tack Anonym! Den är verkligen supersmarrig!
    Att jag valt att grädda den i ett grunt vattenbad är något jag fått en del frågor kring. Jag vet med mig att jag för ett bra tag sedan, någonstans, på en amerikansk sida läst att vattenbad ska bidra till att kakan inte spricker på toppen och att den får den rätta konsistensen. Nu har jag bakat enligt denna metoden ett par gånger och det fungerar verkligen perfekt, för mig. Men samtidigt så har jag även testat ett nytt recept. Det återstår att testa utan vattenbad. Men jag är övertygad att det bidrar till att cheesisarna blivit så bra på sistone :-)

    SvaraRadera
  11. Denna ser helt underbar ut. Jag har bara en liten fråga, är receptet komplett så att säga? Eftersom det står att receptet på moussen skall komma dagen efter? Jag provade att söka på din blogg efter mousse, men den uppgiften gick jag bet på! Tacksam för svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofie!

      Det finns en länk längst ner i inlägget men jag inser att den är lite otydlig. Här är länken http://louisespis.blogspot.se/2011/04/stracciatella-mintmousse-med.html

      Mvh Louise

      Radera
  12. Har nu bakat kakan, men jag funderar om det är så att man eventuellt ska höja teperaturen när man gräddar kakan eftersom den var helt ogräddad :( har läst inlägget om och om igen och hittat inget omm det.

    SvaraRadera
  13. Hej!

    Vilken otrolig skapelse, jag måste testa göra den någon gång!

    Jag blir dock lite förvirrad när jag ser det här receptet här, och sedan när jag googlar runt på cheesecakes hittar den här sidan:

    http://bakochdessert.se/recept/visa-recept/chokladcheesecake-pa-browniebotten

    Är det alltså du som vunnit, eller har någon snott ditt recept??!

    Hälsningar Leniha Jalonen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för ditt inlägg!

      Det är en riktigt maffig cheesecake :-)

      På Bak och Dessert-sidan är det jag själv som lagt upp receptet i ett försök att komma med i tävlingen för några år sedan. Så just dör är det ingen som snott det ;-)

      Med vänlig hälsning, Louise

      Radera
  14. Hej!

    Ska testa att göra detta recept men vill ställa en kontrollfråga: 900g Philadelphia verkar vara väldigt mycket jämfört med andra cheesecakes. Ska det va 900 g eller är det en felskrivning? Tack för snabbt svar! :)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hej!

      Det stämmer att det skall vara 900g philost i receptet :-) Receptet är för en 24 cm form och det innehåller inte heller någon kesella
      Och inte heller någon större mängd vispgrädde som många andra recept gör.

      Med Söta Hälsningar, Louise

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...